Gedik Yatırım: Hafif araç pazarı eylülde yıllık yüzde 26 büyüme kaydetti

İstanbul, 2 Ekim (Hibya) – Gedik Yatırım, önceli aylardaki momentum kaybının ardından, 2025 Eylül’ün tüm zamanların en güçlü eylül performansı olduğunu bildirdi.

Gedik Yatırım: Hafif araç pazarı eylülde yıllık yüzde 26 büyüme kaydetti

Gedik Yatırım’ın raporunda önceli aylardaki momentum kaybının ardından, 2025 Eylül’ün tüm zamanların en güçlü eylül performansı olduğu aktarıldı. Raporda şu değerlendirmeler yapıldı:

“Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği’nin (ODMD) verilerine göre, Eylül ayında Binek Araç (PC) satışları yıllık yüzde 27 artışla 88,3 bin adede (Ağu25: 82,2 bin), Hafif Ticari Araç (LCV) satışları ise yüzde 22 büyüme ile 22,0 bin adede (Ağu25: 19,4 bin) ulaştı. Böylece; Hafif Araç (LV: PC+LCV) satışları yıllık yüzde 26 artışla 110,3 bin adet seviyesine çıktı. (Ağu25: 101,7)

Eyl25 satışları aylık bazda yüzde 9’luk güçlü bir toparlanma kaydetti (PC: +yüzde 7, LCV: +yüzde 13). Bu artış, esas olarak ÖTV oranlarındaki revizyon kaynaklı fiyatlama belirsizliklerinin etkisiyle gerçekleşen iki aylık daralmanın (Jul25: -yüzde 9, Aug25: -yüzde 6) ardından geldi.

Marka performansı açısından, Renault Eyl25’te en çok satan marka olarak liderliğini korudu ve 9A25 kümülatif bazda da ilk sırada yer almaya devam etti. Renault’yu sırasıyla Fiat, Ford, VW, Toyota, Peugeot, Opel, Hyundai, Citroën ve BYD izledi.

Pazar gelişmeleri: (9A25)

Elektrikli binek araçların pazar payı yüzde 18,0 seviyesine yükseldi (9A24: yüzde 9,0 - 8M25: yüzde 18,5 - 2024: yüzde 10,7). Hibrit araçların payı da güçlü bir artışla yüzde 26,7 seviyesine ulaştı (9A24: yüzde 16,3 - 8M25: yüzde 26,3 - 2024: yüzde 18,8). Elektrikli araçların hızlanan benimsenme süreci, tüketici tercihlerinde yapısal bir değişime işaret etmekte ve alternatif güç aktarma sistemlerinin daha geniş bir müşteri tabanı tarafından giderek daha fazla kabul gördüğünü göstermektedir. Ancak, asgari ÖTV oranlarının yüzde 10’dan yüzde 25’e yükseltilmesinin bu dönüşümün kısa vadeli hızını sınırlayabileceğini düşünüyoruz. Dikkat çekici olarak, EV penetrasyonu 8A25’ten 9A25’e geçerken 0,5 puan geriledi ve olası bir yavaşlama sinyali verdi.

SUV segmenti, perakende satışlarda ağırlığını korusa da yıllık bazda hafif düşüşle toplam satışların yüzde 62,7’sini oluşturdu (9A24: yüzde 55,9 - 2024: yüzde 56,8).

B (giriş) segmentinin payı 9A24’teki yüzde 30,6 seviyesinden 9A25 itibarıyla yüzde 25,8’e geriledi. Buna karşılık, D segment payı yüzde 9,8’den yüzde 13,7’ye yükseldi. Ancak, D segmentinin payı 5A25 itibarıyla ulaştığı yüzde 15,9’luk zirveden gerileyerek bir miktar normalleşmeye işaret etti.

TOGG’un perakende satış hacmi Eyl25’te yıllık bazda yalnızca yüzde 3 artışla 2,3 bin adede ulaşırken, 9A25’teki yıllık yüzde 37 artışla 23,3 bin adede yükseldi. TOGG; satışlarında güçlü bir momentum yakalamakta hâlâ zorlanıyor ve güncellenen ÖTV oranları ile fiyat eşiklerinden kaynaklanan son fiyat artışlarının önümüzdeki aylarda performans üzerinde ilave baskı oluşturabileceğini düşünmeye devam ediyoruz.

BYD’nin perakende satışları momentum kaybetti ve Eyl25’te aylık bazda birçok markadaki güçlü büyümelerin aksine yüzde 4 düşüşle 2,5 bin adette kaldı. Şirket, 9A25 itibarıyla binek araç satışlarında 7. sırada (toplam: 10) yer alsa da, yalnızca Eyl25 satışlarında 14. sıraya geriledi. Son fiyat artışlarının ardından pozisyonunu korumakta zorlandığını düşünüyoruz.

Doğus Otomotiv (DOAS TI, Endeksin Üzerinde Getiri, TL250.78/pay) Perakende satış hacmi (Skoda dahil) yıllık yüzde 43 ve aylık yüzde 24 büyüdü. Skoda hariç ise yıllık yüzde 59 ve aylık yüzde 26 büyüme görmekteyiz. Binek otomobil satışları (PC) yıllık yüzde 42 büyümeyle (aylık +yüzde 21) 14,3 bin adede ulaşırken, hafif ticari araç (LCV) satışları ise yıllık yüzde 49 artışla (aylık +yüzde 43) 2,2 bin adede yükseldi. Volkswagen (VW) markalı binek otomobil satışları ise yıllık yüzde 48 yükselişle (aylık +yüzde 15) 6,5 bin adede ulaştı. (Pozitif)

Ford Otosan (FROTO TI, Endekse Paralel Getiri, TL109.86/pay) Perakende satış hacmi yıllık yüzde 9 (aylık +yüzde 15) büyüme gösterdi. Binek otomobil satışları güçlü bir ivmelenme ile yıllık yüzde 53 artış göstererek (aylık +yüzde 16) 2,0 bin adede ulaşırken, hafif ticari araç satışları geçtiğimiz senenin yüksek bazı sebebiyle yıllık yüzde 1 artışla (aylık +yüzde 15) 6,0 bin adede ulaştı. (Nötr)

Tofaş (TOASO TI, Endekse Paralel Getiri, TL239.39/pay) FCA markalarının perakende satış hacmi yıllık yüzde 41 artışla (aylık +yüzde 15) 11,3 bin adede yükselerek bu yıl FCA markaları için ilk anlamlı toparlanmayı işaret etti. PSA markaları da güçlü momentumunu sürdürdü ve perakende satış hacmi yıllık yüzde 40 (aylık +yüzde 13) arttı. Konsolide bazda (FCA+PSA; 2Ç’den itibaren finansallara tam konsolide) PC satışları yıllık yüzde 41 (aylık +yüzde 1), LCV satışları ise yıllık yüzde 37 (aylık +yüzde 13) artış gösterdi. Böylece Tofaş’ın toplam satış hacmi (FCA+PSA) yıllık yüzde 40 (aylık +yüzde 13) artışla 30,2 bin adede ulaştı. (Pozitif)”

  Hibya Haber Ajansı